Online reading:

web stats

6 Σεπ 2010

Παραπλανητική διαφήμιση απο AXON


Σε υποκαταστηματα της Εθνικής Τράπεζας στα Χανιά διανέμεται και εχει αναρτηθεί παραπλανητική διαφήμιση για τους καταναλωτές.

Ειναι ακρως παραπλανητική για τους παρακάτω λόγους:
  1. Ενώ διαφημίζει σε εμφανές μέρος του εντύπου τα "Δωρεάν μαθήματα Αγγλικών" στο κάτω μέρος με δυσδιάκριτους μικρούς χαράκτηρες διευκρινίζει ότι "το κόστος εγγραφής ειναι 90 ευρω" !
  2. Πιο κάτω αναφέρει ότι "τα δωρεάν μαθήματα" (με 90 ευρώ εγγραφή) όμως αφορούν ΜΟΝΟ τους μαθητές της Β Δημοτικού και για εναν χρόνο..Οι υπόλοιπες τάξεις έχουν απλώς έκτωση 20% (ενω πάνω αναφέρεται το παραπλανητικό "ΔΩΡΕΑΝ")
Επίσης να σημειώσουμε ότι η παραπλανητική διαφήμιση για τον καταναλωτή συνιστά συγχρόνως αθέμιτο ανταγωνισμό μεταξύ των υπολοίπων Κέντρων Ξένων Γλωσσών.

Σύμφωνα με τον Ν. 2251/1994 προβλέπεται ότι:
  • παραπλανητική διαφήμιση είναι κάθε διαφήμιση που πραγματοποιείται από έναν επαγγελματία και σας παραπλανά ή ενδέχεται να σας παραπλανήσει έτσι ώστε, για παράδειγμα, να επηρεάσει την επιλογή σας μεταξύ των προϊόντων ή/και των υπηρεσιών που επιθυμείτε να αγοράσετε, και
  • αθέμιτη διαφήμιση είναι κάθε διαφήμιση που προσβάλλει τα χρηστά ήθη.

Για να κριθεί αν μια διαφήμιση είναι παραπλανητική, λαμβάνονται υπόψη όλα τα στοιχεία της και ιδίως οι ενδείξεις σχετικά με:

  • τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα του αγαθού ή της υπηρεσίας, όπως η διαθεσιμότητα, η φύση, η εκτέλεση, η σύνθεση, η μέθοδος και η ημερομηνία κατασκευής ή παροχής, η καταλληλότητα, οι χρήσεις, η ποσότητα, οι προδιαγραφές, η γεωγραφική ή εμπορική προέλευση και τα ιδιαίτερα γνωρίσματα, τα επιστημονικά ή τεχνολογικά δεδομένα και τα αναμενόμενα από τη χρήση τους αποτελέσματα ή τα αποτελέσματα των δοκιμών ή ελέγχων,
  • την τιμή, τον τρόπο διαμόρφωσής της και τους όρους υπό τους οποίους παρέχονται τα αγαθά και οι υπηρεσίες, όπως οι όροι πληρωμής ή πίστωσης, παράδοσης, ανταλλαγής, επιστροφής, επισκευής, συντήρησης και εγγύησης και
  • την ιδιότητα, τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα και τα δικαιώματα του διαφημιζόμενου, όπως η ταυτότητα και η περιουσία του, οι δεξιότητες και τα δικαιώματα βιομηχανικής, εμπορικής ή πνευματικής ιδιοκτησίας, τα βραβεία και οι διακρίσεις του.

Πρέπει να σημειωθεί ότι μια διαφήμιση μπορεί να θεωρηθεί παραπλανητική τόσο από άποψη περιεχομένου όσο και από άποψη παρουσίασης του μηνύματος.


Αυτό συμβαίνει για παράδειγμα όταν λαμβάνετε ένα διαφημιστικό έντυπο του οποίου η γενική παρουσίαση σας αφήνει να πιστεύετε ότι κερδίσατε ένα ποσό ή ένα δώρο, ενώ στην ουσία δεν κερδίσατε τίποτα.

Όταν διαπιστωθεί ότι μία διαφήμιση είναι παραπλανητική μπορεί όποιος έχει έννομο συμφέρον να ζητήσει δικαστική προστασία.


Παράλληλα, έννομη προστασία, ατομική ή συλλογική, ζητά κάθε ένωση καταναλωτών για λογαριασμό των μελών της.

Αρμόδια αρχή για τη διαφήμιση είναι το Υπουργείο Ανάπτυξης – Γενική Γραμματεία Καταναλωτή. Ο Υπουργός Ανάπτυξης, όταν διαπιστώσει παράβαση των διατάξεων του άρθρου 9 του Νόμου 2251/94 μπορεί να επιβάλλει διοικητικό πρόστιμο από 1467,35 μέχρι 58694,06 ευρώ, το οποίο σε περίπτωση υποτροπής διπλασιάζεται.

Δημοσίευση σχολίου